Language:
אתר השש-בש הגדול בעולם

בחירת תכנית פעולה למשחק שש-בש

מאת אנדריי פולוצ’קיןבמשחק שש-בש ישנם מספר מהלכי פתיחה, בהם מנסים, המתמודדים לתפוס עמדות מפתח ולמנוע מהיריב מלעשות את אותו הדבר. אך מה הלאה? התשובה לכך פשוטה. על מנת להמשיך, יש לבחור, קודם כל, תוכנית פעולה ואז להתחיל לעקוב אחריה. מומחי שש-בש מבחינים בין חמש תוכניות בסיסיות. בעת בחירת תוכנית הפעולה, חשוב לקחת בחשבון את התוצאות אליהן הגיע כל שחקן עד אותו שלב.

אתם עשויים להתקל באחד מהמצבים הבאים :

בליץ
הצלחתם והיה באפשרותכם לבנות בתים ולחסום חלק מאיזור הבית שלכם; תוך כדי המהלך, גם עלה בידיכם לשלוח כלי משחק או שניים של היריב אל הגדר (‘לאכול’ אותם). אם זה המקרה, עליכם לנסות ולבנות על ההצלחה הזו, גם במחיר נטילת סיכונים. התעלמו מאיום הנקמה והשתמשו בכל הזדמנות בכדי לפגוע בכלי המשחק של היריב, הנכנסים חזרה, כך שלא יצליח להקים עוגן (נקודה באיזור הבית ועליה שני כלי משחק של היריב). קרבו את כלי המשחק אל איזור הבית ומקמו אותם על נקודות שונות באיזור החוץ; הוסיפו כלי משחק עודפים לנקודות בנויות, ותיקות. הדבר נחוץ לשם הגדלת מספר צירופי המספרים, שיאפשרו לכם לבנות נקודות חדשות באיזור הבית או לאכול כלי משחק של היריב. משחק שש-בש תוקפני מגביר את הסבירות, שתוכלו לסגור את איזור הבית ולנצח מרס או עם קצת מזל, מרס טורקי. תוכנית משחק זו קרויה ‘בליץ’.

אם בחרתם בתוכנית זו, אל תמהרו להכפיל את ההימור. היריב שלכם ידחה את הצעתכם בשמחה, מתוך החלטה צודקת, שעדיף לו להפסיד נקודה אחת, מאשר שתיים או שלוש נקודות אפשריות. התסריט היחיד בו אתם יכולים לשקול הכפלה, הינו במצב בו שיחק המזל ליריבכם והוא הטיל דאבל או הצליח לחסום את אחת הנקודות באיזור הבית שלכם ולהקים שם עוגן.

חסימה
הקרב על עמדות מפתח הסתיים ללא הכרעה. ההפרש במירוץ אינו עולה על 10 צעדים. התחילו לתור אחר הזדמנויות לשימוש יעיל במספרים, על מנת לכבוש נקודות באיזור הבית וחוץ הבית וכך לחסום את התקדמותם של כלי המשחק האחוריים של היריב ולמנוע ממנו לבצע פעולה דומה כנגד כלי המשחק שלכם. צורת משחק שש-בש זו קרויה ‘חסימה’.

יש לציין, כי לרוב אין טעם בחסימת כלי משחק, שמתמהמה מאחור. על פי שחקני שש-בש מיומנים ומוכשרים, תפיסת כלי משחק, הנשרך מאחור, דומה לתפיסת סבון חלקלק באמבט. מומלץ פשוט להוריד אותו. הפעולה היעילה ביותר היא לחסום את עוגן היריב. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא ממרחק של לפחות 6 נקודות. ההסבר לכך פשוט. אם היריב מוציא 6-6 הוא לא יוכל לברוח במהירות עם כלי המשחק המשתרכים והאחוריים ולנצח אתכם במירוץ. הוא יהא חייב ללכת עם כלי משחק אחרים, הממוקמים באיזור המרכזי של הלוח (באיזורי החוץ של הבתים); כך, יווצר פער גדול בין קבוצות כלי המשחק של היריב, מה שישבור את היחסים ביניהם. חסימת עוגן, במרחק של 5 נקודות, יעילה מאד אף היא. הגדילו בהדרגה את מספר הנקודות הבנויות, אשר חוסמות את כלי המשחק של היריב, תוך ניסיון להגיע לעמדה הנכספת, המכונה – פריים; מבנה, המתקבל מחסימת 6 נקודות ברציפות.

מירוץ
כתוצאה מפספוס של כמה מספרים גבוהים, היריב מתקרב לסיום או להבאת כל כלי המשחק האחוריים שלו למרכז הלוח וכרגע ישנו מגע מינימלי בין כלי המשחק שלכם ושל היריב. זה הזמן להתחיל במירוץ. אל תניחו למטרות אחרות (יצירת עוגנים, פריים וכו’) להסיח את דעתכם ורוצו מהר, ככל שיכולתכם משגת, אל איזור הבית שלכם. התחילו בכלי המשחק, המרוחקים ביותר. אל תכניסו את כל כלי המשחק שלכם לנקודות 5 ו-6. נסו לחלק אותם באופן שווה בין נקודות הבית שלכם.

סידור הכלים המושלם, רגע לפני שלב הוצאת הכלים, הוא כזה בו מספר כלי המשחק על כל נקודה שווה לערך הנקודה פחות אחד; לדוגמה, על נקודה 4 יהיו 3 כלי משחק. מבנה כזה של כלי משחק יסייע בידיכם לאבד, כמה שפחות מהירות בזמן הוצאת הכלים. חבל לבזבז זמן יקר, מתוך כורח להזיז כלי משחק בתוך איזור הבית; רק בגלל, שאינכם יכולים להוציא כלי משחק עם המספרים, שהטלתם.

הגנה
אם אבדתם את היתרון במשחק ומסתמן, כי הנכם 10-15 צעדים מאחור במירוץ, התחילו לשחק שש-בש, בסגנון המבוסס על הגנה. על מנת להשיג מטרה זו, יש לנקוט מיד בפעולות מתאימות. ראשית, נסו לקבוע עוגן מהר ככל האפשר. המיקומים המועדפים להצבת עוגן הן הנקודות 5,6 ו-4. שנית, אל תמהרו לברוח עם כל כלי המשחק האחוריים שלכם, השאירו לפחות כלי משחק אחד על נקודה 1. פעולות אלו יעזרו לכם לשמור על איזור הבית והחוץ של היריב תחת שליטה, מבלי לתת לו הזדמנות לפרוס שם את כלי המשחק שלו, בחופשיות. בצורה זו הנכם מגבילים את מספר צירופי המספרים, המוצלחים של היריב. תוצאות כושלות של מספרים יכריחו את היריב להשאיר כלי משחק בודד ללא הגנה, אשר אם תצליחו לפגוע בו, תתחילו להוביל במשחק.

משחק גב
נחלתם הפסד מוחלט בקרב הראשוני של משחק השש-בש. לאחר שכלי המשחק האחוריים שלכם נפגעו, אתם מפגרים במירוץ ביותר מ-15 צעדים. המצב עלול להראות אבוד עבורכם; אך אם ניתן היה להשיג נצחון בפשטות שכזו, שש-בש לא היה משחק כה מעניין. במקום לבזבז מאמצים ריקים על מירוץ, התחילו להקריב את כלי המשחק שלכם ותנו ליריב לאכול אותם; כך, תוכלו להכניס אותם מחדש תוך ניסיון ליצור עוגנים מרובים באיזור הבית שלו. הדבר יקשה ויסבך את מאמצי היריב להגן ולהכנס אל איזור הבית ולהגיע לשלב הוצאת הכלים. תוכנית פעולה זו נקראת אסטרטגית משחק גב.

השתמשו בכלי המשחק הנותרים לבניית נקודות באיזור הבית שלכם. באופן סטטיסטי, קיומו של עוגן יחיד מעניק סיכוי 1 ל-10, שהיריב יהא חייב להשאיר כלי משחק חסר הגנה. אם קבעתם שני עוגנים או יותר, סיכוייכם להוביל במשחק עולים פי כמה מונים.

עליכם להבין, שהתוכנית הכללית, שאימצתם, עשויה להשתנות בעתיד. נוסף על כך, במהלך משחק שש-בש על כסף ((אמיתי או וירטואלי), רצוי להשתמש בכמה אפשרויות טקטיות שונות. אך כאן אנו כבר גולשים לנושא, שמתאים לדיון שש-בש אחר.

לחצו כאן
לשחק שש-בש

מאמרי שש-בש נוספים:

לחצו כאן
לשחק שש-בש