Language:
אתר השש-בש הגדול בעולם

המהלכים הראשונים במשחק שש-בש

אנדריי פולוצ’קין תחילת משחקון הוא חלק חשוב ביותר במשחק שש-בש. חלק זה קובע, לעיתים קרובות, מי יוביל את המשחק ומי יאלץ להגן בעקשנות. אין ספק, כמובן, שהרבה תלוי בקוביות. בכל מקרה, ידיעת עקרונות היסוד, על פיהם יש לשחק בתחילת משחק שש-בש, מאפשרת למקם את כלי המשחק בצורה היעילה ביותר, תוך שימוש נכון בצירופי המספרים, שהוטלו.

בתחילת משחק שש-בש ישנם, בסך הכל, 15 צירופי מספרים אפשריים. הסתברות הופעתו של כל צירוף זהה לזו של האחרים. שחקני שש-בש מנוסים יודעים היטב כיצד יש לשחק כל אחת מן האפשרויות. שחקנים, המרבים לשחק, כבר הספיקו ללמוד את היתרונות והחסרונות של כל צירוף מספרים. מהלכי שש-בש התחלתיים, כמו אלו, המוצגים להלן, עשויים להיות לעזר רב עבור שחקני שש-בש מתחילים.

בתחילת משחק חשוב לשמור על איזון נכון בין מתקפה ומגננה. מהלכי שש-בש התקפיים:

  • פגיעה ישירה (“אכילה”) בכלי משחק של האויב, באיזור הבית.
  • צבירת כלי משחק ‘בנאים’, לשם בניית ‘בתים’.

מהלכי שש-בש הגנתיים כוללים:

  • סידור כלי המשחק האחוריים (‘הפליטים’), באופן שיאפשר להם לשלוט ביריב, כך שלא יוכל לצבור ‘בנאים’ אחרים באיזור.
  • בניית ‘עוגן’ מתקדם על נקודה 5 (‘עוגן הזהב’) או 4; נחשבת לפעולה נגדית, המונעת רצף בתים (‘פריים’) פוטנציאלי, אשר עלול לחסום את כלי המשחק האחוריים.
  • בזמן מהלכי השש-בש ההתחלתיים, מטרתו העיקרית של המשחק, היא לבנות בתים, על כמה שיותר נקודות באיזור הבית. בניה שכזו, תעזור לחסום את בריחתו של היריב עם כלי המשחק האחוריים וכן למנוע כניסה של כלי משחק, ש’נאכלו’ במהלך המשחק. בכדי לתפוש את הנקודות הראשונות, המושלמות, יש לזרוק 3-1 (ההטלה הטובה ביותר), 4-2 ו-3-5. זריקות קוביה אלו מאפשרות לחסום את הנקודות 5, 4 או 3. משתמע כי גם זריקה של 6-4 מאפשרת חסימה של נקודה 2, אך רצוי ליישם אפשרות זו, רק לאחר חסימה קודמת של אחת הנקודות ה’גבוהות’ יותר (5,4 ו-3). בתחילת משחק שש-בש, מומלץ לרוב, להשתמש בתוצאות קוביה אלו, בצורה חליפית, כפי שיתואר בהמשך.

    אם אין באפשרותך לחסום את אחת מעמדות המפתח, שבאיזור הבית שלך, מומלץ לעבוד על הגדלת הסיכויים, לחסימה בתור הבא. לשם השגת המטרה, יש להכין בנאים. הבנאים הם כלי משחק, אשר יכולים לעזור לכלי המשחק, הממוקמים בתחילת המשחק על נקודות 6 ו-8, לבנות בתים על הנקודות החשובות ביותר 5, 4, 7, 3 (לפי סדר חשיבות). יש להציב את הבנאים במקומות, בהם אינם חשופים לפגיעה ישירה של כלי היריב; למשל, נקודות 11, 10, 9. באם ישנו בנאי, הממוקם על נקודה 9 לדוגמא, שהיא אחת מנקודות הכח, ההטלות 4-3, 5-4, 4-1 ו-5-2, יחשבו לזריקות מוצלחות, בנוסף על הצירופים 3-1, 4-2 ו-5-3.

    על מנת להבטיח איזון בין התקפה והגנה, יש לבצע מהלך התקפי ולאחריו מהלך הגנתי. להטלות הקוביה הראשונות 6-2, 6-3 ו-6-4, המהלך הטוב ביותר יהא שימוש במספר הגבוה לתנועה ארוכה של כלי משחק אחורי, בנסיון לברוח או לבנות עוגן מתקדם ושימוש במספר הנמוך, בכדי לפזר כלי משחק מנקודת האמצע וכך ליצור ‘בנאי’ חדש. בהטלת קוביה של 5-1, 4-1 או 5-2, יש לעשות את ההפך הגמור.

    פיצול כלי המשחק האחוריים אינה דרך בטוחה לשחק שש-בש, מאחר וכלים אלו נתונים לאיום מתקפת בליץ; אך היתרונות של מהלך זה גוברים על החסרונות. אל תחששו, שכלי משחק אחורי שלכם יפגע; קיים סיכוי, שתאבדו מעט ממהירות המשחק, אך במרבית המקרים תוכלו להציב עוגן. אפילו במקרים, בהם כלי משחק אחד שלכם ניצב על הגדר (נאכל), יש ביכולתכם ליצור עוגן מבורך, בעזרת הטלת קוביות נכונה. למשל, זריקה של 4-3 או 5-4 תעשה את העבודה; בגלל ערכו הרב של צירוף המספרים, 5-4, ניתן לו שם ייחודי – “ברבינו”.

    הטלות קוביה ראשונות, מוצלחות במיוחד, הן 6-1 ו-6-5. הראשונה מאפשרת את חסימת הנקודה האסטרטגית 7, אותה נוהגים לכנות נקודת-הגדר (bar-point). הטלת 6-5 מאפשרת נסיגה עם אחד מכלי המשחק האחוריים (הפליטים) למקום מבטחים, תוך השלמת מהלך, המכונה “קפיצת נאהבים” (lover leap) – 24/13.

    נסו שלא להגזים עם אמצעי אבטחה, בשלבים מוקדמים של המשחק. אם בכדי להמנע מ’אכילה’, אתם צריכים להוסיף כלי משחק לנקודה, בה ישנם כבר יותר מ-4 כלי משחק, עדיף שתוותרו על המהלך. כתוצאה ממהלכים גמלוניים שכאלו, יווצרו לכם ‘מגדלים’ גבוהים, אותם יקשה עליכם לפרק מאוחר יותר; וחשוב מכל, ריכוז כלי משחק על גבי מספר מועט של נקודות, מפחית באופן דרמטי את המספר הפוטנציאלי של הטלות קוביה מוצלחות.

    בתחילת משחק שש-בש, הטלות הקוביה הקשות ביותר לביצוע, הן אלו אשר בהן הפרש ערכי המספרים שווה לאחד – 2-1, 3-2, 4-3, ו-5-4. ישנם מספר מהלכים אפשריים, שווים בטיבם, עבור הטלות אלו. אי לכך,על כל שחקן לבחור מרשימת ברירות השש-בש הבאה, בהתאם להעדפותיו – מיקוד המאמצים בצבירת בנאים, ניסיון לבסס עוגן מתקדם או הכנת דרך מילוט לכלי המשחק האחוריים.

    אם במהלך השלב הראשוני של משחק שש-בש, מזדמנים צירופי קוביות טובים, אך אין אפשרות להשיג כמה מטרות במקביל, אין ברירה, אלא לבחור את המהלכים על פי סדר העדיפויות הבא (בסדר חשיבות יורד):

    • לאכול כלי משחק של היריב באיזור הבית שלו;
    • לאכול כלי משחק של היריב באיזור, שמחוץ לבית שלו;
    • לבנות בית באיזור הבית שלך.
    • אכילת כלי משחק בודד של היריב, באיזור הבית שלך, נחשבת למשחק שש-בש תוקפני מאד. שיטה זו מומלצת במצב של פיגור רציני בתוצאות סדרת משחקים או במשחק נגד שחקן לא מנוסה, אך רק במידה וכלי המשחק, המדובר, ממוקם על נקודה 4 או 5 ואיזור הבית של היריב פנוי.

      רצוי להחליט מראש איך לשחק שש-בש, במקרה של צירופי מספרים מסוימים, בתחילת משחקון ולנסות, שלא לזוז מהחלטה זו. כך, תוכלו לצבור במהרה את כל הניסיון הנחוץ לביצוע מהלכי שש-בש התחלתיים.

      מאמר זה מספק סקירה מהירה של עקרונות השלב הראשון של משחק שש-בש; זהו נושא נרחב ביותר. למידע נוסף יש לפנות לספרות מקצועית, העוסקת בתאוריה של משחק שש-בש.

לחצו כאן
לשחק שש-בש

מאמרי שש-בש נוספים:

לחצו כאן
לשחק שש-בש